English

FACULTY OF ARCHITECTURE AND DESIGN-ARCHITECTURE (ENGLISH)

İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ
ISTANBUL AYDIN UNIVERSITY
FACULTY OF ARCHITECTURE AND DESIGN-ARCHITECTURE (ENGLISH)
SINIF: 1 - DÖNEM: 1
Ders KoduDers AdıDTTPKECTSH.S.İçerik TRİçerik ING
ARC101INTRODUCTION TO ARCHITECTURAL DESIGN -I
INTRODUCTION TO ARCHITECTURAL DESIGN -I
Z265.08.08Öğrencilere kentsel alanda bağlamsal analizler yapabilme, kullanıcı gereksinimlerini ve antropometrik boyutları çözümleyebilme, karkas bina tasarlayabilme ve mimari temsil araçlarını kullanabilme gibi temel mimari tasarım yetilerini kazandırmak; bu veriler ışığında öğrencilere bir mimari projeyi tasarlayabilme ve projelerini uygun mimari temsil araçlarıyla ifade edebilme becerisi kazandırmak.During the semester, under the supervision of the group coordinators, the students design a three-storey housing project covering the lower, upper, side shells and bearing elements of the architectural structure and submit their projects.
ARC117FUNDAMENTALS OF ARCHITECTURAL DESIGN-I
FUNDAMENTALS OF ARCHITECTURAL DESIGN-I
Z303.04.03Biçim karakteristikleri ve dönüştürme yöntemleri / Mekanı tanımlayan yatay, düşey elemanlar ve bu elemanlardaki açıklıklar / Form ve mekanın ilişkisi / Mekansal organizasyonlar / Mekan düzenleme prensipleriForm characteristics and transformation methods / Horizontal and vertical elements that define the space and the openings in these elements / The relationship between form and space / Spatial organizations / Space organization principles.
ARC127CONSTRUCTION TECHNOLOGY-I
CONSTRUCTION TECHNOLOGY-I
Z223.04.04Stabilite kavramı, düşey taşıyıcı elemanlar, yalıtım önlemleri, duvar boşlukları ve duvar boşluklarında ayrıntı çözümleri.Stability concept, vertical bearing elements, insulation measures, wall cavities and detail solutions in wall cavities.
ARC135INTRODUCTION TO HISTORY AND THEORY OF ARCHITECTURE -I
INTRODUCTION TO HISTORY AND THEORY OF ARCHITECTURE -I
Z202.02.02Derslerin odak konusu olan dönemin siyaset, ekonomi ve kültürel tarihle bağlantısı kurularak mekan geleneğinin neden ve nasıl olduğunun tariflenerek ana akım eğilimleri belirlenir. Her dönemin tipik yapıları ve özgün yapıları beraber ele alınarak, tarihin genellemelerinin kapsamı konusunda öğrencide farkındalık oluşturulması amaçlanır. Bu derste, son milenyumun son on yıllık döneminden geriye gidilerek Antik Mısır'a kadar olan dönemler aktarılır.By establishing the connection of the period, which is the focus of the courses, with politics, economy and cultural history, the main stream trends are determined by defining why and how the tradition of space is. It is aimed to raise awareness in students about the scope of generalizations of history by considering the typical structures and original structures of each period together. In this course, the periods from the last decade of the last millennium to Ancient Egypt are covered.
ARC177COMMUNICATION MEDIA -I
COMMUNICATION MEDIA -I
Z223.04.04Ders, 3 boyutlu bir mimari tasarımın 2 boyutlu ortamda paralel projeksiyon teknik çizim yöntemine göre plan, kesit, görünüş temsillerinin oluşturulmasını, US National CAD Layer sistemi ile modül ve blok oluşturma mantığının yerleştirilmesini, dijital ortamda 3 boyutlu mimari modelleme oluşturmanın teknik ve yöntemlerini, tasarlanan mimari nesnenin bağlamsal ve kavramsal çıktılarının göz önünde bulundurulduğu görselleştirme ve sunum ortamının üretilmesi konularını içermektedir.The course covers the creation of plan, section and aspect representations of a 3D architectural design in a 2D environment according to the parallel projection technical drawing method, the placement of the module and block creation logic with the US National CAD Layer system, the techniques and methods of creating 3D architectural modeling in the digital environment, the designed architecture. It includes the subjects of visualization and production of a presentation environment in which the contextual and conceptual outputs of the object are taken into account.
ARC195FUNDAMENTALS OF VISUAL DESIGN-I
FUNDAMENTALS OF VISUAL DESIGN-I
Z223.04.04Görsel tasarımın öğe ve ilkeleri çerçevesinde uygulamalar yapılacaktır. Görsel Tasarımın öğeleri: Çizgi, Şekil, Doku, Alan, Boyut, Renk ve Değer. Görsel Tasarımın Temel İlkeleri: Denge, Oran ve Hiyerarşi, Bütünlük, Devamlılık, Vurgu gibi ilke ve öğeler etrafında boyutlu ve kağıt üzerinde çeşitli çalışmalar yapılacaktır.Applications will be made within the framework of the elements and principles of visual design. Elements of Visual Design: Line, Shape, Texture, Area, Size, Color and Value. Basic Principles of Visual Design: Balance, Proportion and Hierarchy, Integrity, Continuity, Emphasis around principles and elements such as dimensional and on paper various studies will be done.
ENG101PROFESSIONAL ENGLISH-I
PROFESSIONAL ENGLISH-I
Z303.04.03Nasıl etkin öğrenilir, kolay ve etkili öğrenme için nasıl stratejiler geliştirilir. Daha iyi eğitim ya da sınav stratejileri için geliştirilmiş bellek teknikleri. Dersin içeriği, akademik dil becerilerini öğretmek için, mesleğin çeşitli alanlarında ve onların çalışmaları ile ilgili sıklıkla kullanılan Mesleki İngilizce'nin dil yapılarını ve fonksiyonlarını kapsayan uygun bir ortamı kapsamaktadır.How to gain information effectively, how to develop strategies for an easy and effective information gathering. Techniques for improving memory for better studying or test-taking strategies. Providing the appropriate context for improving academic language skills, this course covers the frequently used language structures and functions of professional English used in various fields.
SINIF: 1 - DÖNEM: 2
Ders KoduDers AdıDTTPKECTSH.S.İçerik TRİçerik ING
ARC102INTRODUCTION TO ARCHITECTURAL DESIGN-II
INTRODUCTION TO ARCHITECTURAL DESIGN-II
Z265.08.08Öğrenciler dönem boyunca grup yürütücüleri gözetmenliğinde, bilim, sanat, spor vb. belirli alanlardan seçilmiş konularda özgün mimari programlar üretip iki katlı bir mimari proje tasarlamakta ve teslim etmektedirler.During the semester, students are under the supervision of group managers, science, art, sports, etc. They produce original architectural programs on selected subjects from certain fields and design and deliver a two-story architectural project.
ARC118FUNDAMENTALS OF ARCHITECTURAL DESIGN-II
FUNDAMENTALS OF ARCHITECTURAL DESIGN-II
Z303.04.03Mekansal organizasyon biçimleri / Mekan düzenleme prensipleri / Mimarlığın yapısal öğeleri / Mimarlığın malzemeleri / Tasarım araçları ve teknikleriData of a site and analytic diagrams of a building: -Kevin Lynch’s approach: five elements which are paths, edges, districts, nodes, and landmarks. -Analytic diagrams of a built form: structure / natural light / massing / plan to section or elevation / circulation to use-space / unit to whole / repetitive to unique / symmetry and balance / geometry / additive and subtractive / hierarchy.
ARC128CONSTRUCTION TECHNOLOGY-II
CONSTRUCTION TECHNOLOGY-II
Z223.04.04Kirişler, döşemeler, merdivenler, asansörler, çatı ve bacaların yapım ve uygulama esasları. Her konu için prensip detaylar. Mevcut örneklerin eleştirel gözle incelenmesi. ası sağlanmaktadır.Construction and application principles of beams, floors, stairs, elevators, roofs and chimneys. Principle details for each topic. Critical examination of existing examples. hanger is provided.
ARC136INTRODUCTION TO HISTORY AND THEORY OF ARCHITECTURE -II
INTRODUCTION TO HISTORY AND THEORY OF ARCHITECTURE -II
Z202.02.02Bu ders kapsamında Batılılaşma döneminin siyasi ve toplumsal dönüşümü başlatması ile beraber değişen mekan gereksinimleri ve kentlerin hızlı dönüşümü anahtar yapılar aracılığı ile aktarılır.The content of the course consists of the Early Republican Period, Modern Architecture and Contemporary International approaches.
ARC178COMMUNICATION MEDIA -II
COMMUNICATION MEDIA -II
Z223.04.04Ders, 3 boyutlu bir mimari tasarımın 2 boyutlu ortamda paralel projeksiyon teknik çizim yöntemine göre plan, kesit, görünüş temsillerinin oluşturulmasını, Cad Layer sistemi ile modül ve blok oluşturma mantığının yerleştirilmesini, dijital ortamda 3 boyutlu mimari modelleme oluşturmanın teknik ve yöntemlerini, tasarlanan mimari nesnenin bağlamsal ve kavramsal çıktılarının göz önünde bulundurulduğu görselleştirme ve sunum ortamının üretilmesi konularını içermektedir.The course covers the creation of the plan, section, and aspect representations of a 3D architectural design in a 2D environment according to the parallel projection technical drawing method, the placement of the module and block creation logic with the Cad Layer system, the techniques and methods of creating 3D architectural modeling in the digital environment, the contextualization of the designed architectural object. and the production of a visualization and presentation environment in which conceptual outputs are taken into account.
ARC196FUNDAMENTALS OF VISUAL DESIGN-II
FUNDAMENTALS OF VISUAL DESIGN-II
Z223.04.04Görsel tasarımın öğe ve ilkeleri çerçevesinde uygulamalar yapılacaktır. Görsel Tasarımın öğeleri: Çizgi, Şekil, Doku, Alan, Boyut, Renk ve Değer. Görsel Tasarımın Temel İlkeleri: Denge, Oran ve Hiyerarşi, Bütünlük, Devamlılık, Vurgu gibi ilke ve öğeler etrafında boyutlu ve kağıt üzerinde çeşitli çalışmalar yapılacaktır.Implementations will be made within the framework of the elements and principles of visual design. Studies about Basic Principles of Visual Design and Elements of Visual Design will be conducted.
ENG102PROFESSIONAL ENGLISH-II
PROFESSIONAL ENGLISH-II
Z303.04.03Nasıl etkin öğrenilir, kolay ve etkili öğrenme için nasıl stratejiler geliştirilir. Daha iyi eğitim ya da sınav stratejileri için geliştirilmiş bellek teknikleri. Dersin içeriği, akademik dil becerilerini öğretmek için, mesleğin çeşitli alanlarında ve onların çalışmaları ile ilgili sıklıkla kullanılan Mesleki İngilizce'nin dil yapılarını ve fonksiyonlarını kapsayan uygun bir ortamı kapsamaktadır.How to learn effectively, how to develop strategies for easy and effective learning. Techniques for improved memory to better studying or test-taking strategies. The content of the course, which provides an appropriate context to teach academic language skills, covers professional English various fields of profession frequently used language structures and functions relevant to their studies.
SINIF: 2 - DÖNEM: 1
Ders KoduDers AdıDTTPKECTSH.S.İçerik TRİçerik ING
ARC201ARCHITECTURAL DESIGN-I
ARCHITECTURAL DESIGN-I
Z265.08.08Öğrenciler tasarım problemlerinin temel mimari kavramlarını, var olan modelleri yeniden okuyarak anlar ve bilgisayar destekli sunum ve modellerle fikirlerini, önerilerini ifade eder, sunar.Students understand the fundamental architectural concepts of design problems by reinterpreting existing models, and they express and present their ideas and proposals through computer-aided presentations and models.
ARC213METHODS OF ARCHITECTURAL DESIGN-I
METHODS OF ARCHITECTURAL DESIGN-I
Z202.03.02Binaların ve biçimlendirme fikirlerinin çözümlemesi için, taşıyıcı sistem, doğal ışık, kütle oluşturma, plan-kesit-cephe ilişkileri, sirkülasyon ve kullanım alanları, parçadan (birim) bütüne, tekrardan özgünlüğe, simetri ve denge, geometri, ekleme ve çıkartma, hiyerarşi ana başlıklarının incelenmesi. Her bir kavramın birbirileriyle ilişkisine yönelik örneklenme ve değerlendirme çalışmalarının yapılması.To analyze buildings and design ideas, the following main topics are examined: structural system, natural lighting, massing, plan-section-elevation relationships, circulation and use areas, from parts (units) to the whole, from repetition to uniqueness, symmetry and balance, geometry, addition and subtraction, hierarchy. Sampled and evaluated studies are conducted to understand the relationship between each concept and its interplay.
ARC223CONSTRUCTION TECHNOLOGY-III
CONSTRUCTION TECHNOLOGY-III
Z223.04.04Fizik ortam kavramı ve fiziksel çevre öğeleri, ısının yayılma yolları, yapı kabuğunda ısı alışverişi ile ilgili önlemler, ısı-nem konusunda genel bilgi, güneş düzenlemenin amacı ve kapsamı, iklim ve tasarım etkenleri, iklimlendirme sistemleri, temiz su tesisatı, pis su tesisatı, ıslak hacim tasarımı, yağmur suyu tesisatı ve yangın tesisatı konularında genel bilgiler.Concept of physical environment and physical elements, heat transfer pathways, measures related to heat exchange in building envelopes, general knowledge about heat and humidity, purpose and scope of solar regulation, climate and design factors, HVAC systems, clean water supply, wastewater systems, wet space design, rainwater drainage, and fire protection systems - general information about these topics.
ARC235HISTORY AND THEORY OF ARCHITECTURE-I
HISTORY AND THEORY OF ARCHITECTURE-I
Z202.03.02Prehistorik dönemden başlayarak 17.yüzyıla kadar süren başlıca dönemler olan Hitit, Urartu, Geç Hitit, Frigya, Lidya, Likya ve Karya mimarlıkları, Mısır ve Mezopotamya, Antik Yunan ve Roma, Bizans, Romanesk, Gotik, Rönesans, Barok ve Maniyerist Çağ’ın mimari özellikleri, plan ve yapı tipleri, yapım sistemleri, malzeme ve üslup özellikleri ile önemli mimarları.Hittite, Urartu, Late Hittite, Phrygian, Lydian, Lycian and Carian architectures, Egypt and Mesopotamia, Ancient Greece and Rome, Byzantine, Romanesque, Gothic, Renaissance, Baroque and Mannerist Era, which are the main periods starting from the prehistoric period to the 17th century. important architects with their architectural features, plan and building types, construction systems, material and style features
ARC237BUILDING SURVEYING AND DOCUMENTATION
BUILDING SURVEYING AND DOCUMENTATION
Z223.05.04Aldığı rölöveyi ölçekli paftalara geçirmek, analitik rölöve hazırlamak, detay çizimini öğrenmek.Informing the students about the conservation, explaining the periods, architectural characteristics of the selected historical buildings, surveying the samples given as a group and making their drawings at the end of the semester.
ARC275COMMUNICATION MEDIA-III
COMMUNICATION MEDIA-III
Z223.03.04Yapı bilgi modelleme sistemi içersinde oluşturulan yapı modelinin;yapı yaşam döngüsü içersinde bulunan değişimlerin yazılım ile beraber incelenmesi.Examination of the building model created in the building information modeling system together with the software of the changes in the building life cycle.
ARC291STRUCTURAL SYSTEMS-I
STRUCTURAL SYSTEMS-I
Z202.02.02Taşıyıcı sistemlerin izostatik hallerinde hesaplama yöntemleriCalculation methods for isostatic structural systems
TLL101TURKISH LANGUAGE-I
TURKISH LANGUAGE-I
Z202.02.02Definition and characteristics of language. Relationship between language and thought. Relationship between language and culture. Concepts of mother language, cultural language, international language. Writing a letter of application. Languages of the world. The place of the Turkish Language among world's languages. Historical development of Turkish language. Phonological, morphological, semantic and syntactic structure of Turkish Language. Types of clauses. Spelling rules. Punctuation marks.
SINIF: 2 - DÖNEM: 2
Ders KoduDers AdıDTTPKECTSH.S.İçerik TRİçerik ING
ARC202ARCHITECTURAL DESIGN-II
ARCHITECTURAL DESIGN-II
Z265.08.08Öğrenciler tasarım problemlerinin temel mimari kavramlarını, var olan modelleri yeniden okuyarak anlar ve bilgisayar destekli sunum ve modellerle fikirlerini, önerilerini ifade eder, sunar.Students understand the basic architectural concepts of design problems by rereading existing models and expressing and presenting their ideas and proposals through computer-aided presentations and models.
ARC214METHODS OF ARCHITECTURAL DESIGN-II
METHODS OF ARCHITECTURAL DESIGN-II
Z202.03.02Mimari tasarım sürecinin, bağlam, işlev, malzeme ve strüktür ile bütünlük ana başlıklarıyla incelenmesi. Her bir içeriğin alt başlıkları ve birbirleriyle ilişkilerinin kurulmasına yönelik, değerlendirme çalışmalarının yapılamsı. Temel mimarlık kavramlarının tarih-kuram kapsamında incelenmesi ve örneklenmesi.Analyzing the architectural design process with the main topics of context, function, material, structure and integrity. The sub-headings of each content and the establishment of relationships with each other, evaluation studies. Examination and exemplification of basic architectural concepts within the scope of history-theory.
ARC224CONSTRUCTION TECHNOLOGY-IV
CONSTRUCTION TECHNOLOGY-IV
Z223.04.04Yapı fiziği öğeleri, mimari akustik, yapı akustiği ve hacim akustiğinin ilgi alanları, ses ve gürültü, sesin yayılması ve geçmesi, gürültü denetim ilkeleri, hacim akustiği, açık hava ve kapalı mekanda ses, sesin yutulması, hacim akustiği ölçütleri, yansışım olayı ve süresi, aydınlatma, aydınlık kavramı, aydınlatmada nicelik ve nitelik, aydınlatma aygıtları ve lambalar, aydınlatma düzenleri ile mimarinin ilişkisi, doğal aydınlatma, renk ve renk bileşenleri ile renk dizgeleri konularında genel bilgiler.Elements of building physics, architectural acoustics, noise control and acoustics, sound and noise, propagation and transmission of sound, principles of noise control, field of interest of building acoustics and room acoustic, sound in outdoor and enclosed spaces, reverberation phenomenon and reverberation time, lighting, the concept of light, lighting quantity and quality, luminaires and lamps, lighting and architecture, natural lighting, color and color components, general information about color systems.
ARC236HISTORY AND THEORY OF ARCHITECTURE-II
HISTORY AND THEORY OF ARCHITECTURE-II
Z202.03.02Orta Asya Türk Sanatı (islamiyet Öncesi-Sonrası), Anadolu Selçuklu ve Anadolu Beylikler Devri Mimarlığı, Erken, Klasik ve Son Dönem Osmanlı Mimarisi ile I. Ulusal Mimarlık Dönemi’nin sosyal yapısı, mimarlık anlayışı, yapı türleri, mimar ve eserleri.Central Asian Turkish Art (Before-Post-Islamic), Anatolian Seljuk and Anatolian Principalities Period Architecture, Early, Classical, and Late Ottoman Architecture and the social structure of the I. National Architecture Period, architectural understanding, building types, architects, and their works.
ARC238CONSERVATION AND RESTORATION (STUDIO)
CONSERVATION AND RESTORATION (STUDIO)
Z223.05.04Revitalizasyona yönelik alınan rölevelerin altlık olarak kullanılarak, işlevini kaybetmiş tarihi eserleri simbiyotik çağdaş eklentiler ve yeni işlevlerle revitalize etmek.
ARC276COMMUNICATION MEDIA-IV
COMMUNICATION MEDIA-IV
Z223.03.04Örnek mimari proje yardımı ile oluşturulan üç boyutlu modelin, renk, ışık, gölge, perspektif, mekan,üç boyutlu modelleme, hareket ve animasyon konuları bağlamında yazılım ile incelenmesi.Students understand the fundamental architectural concepts of design problems by reinterpreting existing models, and they express and present their ideas and proposals through computer-aided presentations and models.
ARC292STRUCTURAL SYSTEMS-II
STRUCTURAL SYSTEMS-II
Z202.02.02Taşıyıcı sistemlerde şekil değiştirebilen cisimlerde oluşan iç kuvvetlere bağlı hesaplama yöntemleri.Calculation methods dependent on internal forces in deformable bodies within load-bearing systems.
TLL102TURKISH LANGUAGE-II
TURKISH LANGUAGE-II
Z202.02.02Cümle Çeşitleri; Anlatım Bozuklukları; Paragraf; Anlatım Biçimleri; Yazılı Anlatım Türleri; Sözlü Anlatım Türleri; Yazım Kuralları ve Noktalama İşaretlericlause types, narrative errors, proverb and idioms, syntactic errors, subordinative errors, paragraph, narrative types, oral narratives, punctuation marks, speling rules
SINIF: 3 - DÖNEM: 1
Ders KoduDers AdıDTTPKECTSH.S.İçerik TRİçerik ING
ARC301ARCHITECTURAL DESIGN-III
ARCHITECTURAL DESIGN-III
Z265.09.08Öğrenciler tasarım problemlerinin temel mimari kavramlarını, var olan modelleri yeniden okuyarak anlar ve bilgisayar destekli sunum ve modellerle fikirlerini, önerilerini ifade eder, sunar.Students understand the fundamental architectural concepts of design problems by reinterpreting existing models, and express and present their ideas and proposals through computer-aided presentations and models.
ARC321BUILDING MATERIALS-I
BUILDING MATERIALS-I
Z202.02.02Dersin içeriği; yapı malzemelerinin özellikleriyle ilgili kavramlar, mimarlık - yapı malzemesi ilişkisi kapsamında tanıtılır, yönetmelik ve standartlar değerlendirilir, malzemelerin kalite kontrolü, dayanım ve dayanıklılıkları konularında bilgi verilir, malzeme türlerine göre özellikleri ve farklı etkiler karşısındaki davranışları incelenir, uygulamalarda kullanılabilecek malzemelerin karşılaştırılması yapılır.Within the scope of the course, concepts related to the properties of building materials will be introduced within the context of architecture - building material relationship, regulations and standards will be evaluated, information is given on the quality control, strength and durability of materials, according to material types, properties and behaviors against different effects will be explained, materials will be compared for any application in building.
ARC323PHYSICAL ENVIRONMENTAL CONTROL (STUDIO)
PHYSICAL ENVIRONMENTAL CONTROL (STUDIO)
Z223.04.04İklim ve iklim elemanları, iklimsel konfor, iklim ve enerji kontrolünde etkili olan yapma çevreye ilişkin tasarım değişkenleri (yer, yön,yapı kabuğu, bina biçimi, bina aralıkları, vb.), yapma çevrenin enerji etkin pasif iklimlendirme sistemi olarak tasarlanması. Işığın tanımı, görsel konfor, ışık kontrolünde etkili olan yapma çevreye ilişkin tasarım değişkenleri (pencereler, hacim boyutları,iç yüzey yansıtıcılıkları, dış engeller, yapma ışık kaynakları, vb.). Yangın olayı, yangın kontrolünde rol oynayan yapma çevreye ilişkin tasarım değişkenleri (yerleşme sıklığı, hacimlerin organizasyonu, yangın merdivenleri, vb.), yangından korunmada yapma çevrenin pasif ve aktifsistemler olarak tasarlanması. Türkiye’de geçerli olan çevresel standartlar ve yönetmeliklerin tanıtılması (yangın yönetmeliği, gürültü yönetmeliği, ısı korunumu yönetmeliği, vb.)Climate and climate elements, climatic comfort, design variables related to the built environment that are effective in climate and energy control (location, direction, building envelope, building shape, building spacing, etc.), designing the built environment as an energy-efficient passive air conditioning system. Definition of light, visual comfort, and design variables related to the built environment that are effective in light control (windows, volume dimensions, internal surface reflectivity, external obstacles, artificial light sources, etc.). Fire events, design variables related to the built environment that play a role in fire control (settlement density, organization of volumes, fire escapes, etc.), designing the built environment as passive and active systems in fire protection. Introducing the environmental standards and regulations valid in Turkey (fire regulations, noise regulations, heat conservation regulations, etc.)
ARC337HISTORY AND THEORY OF ARCHITECTURE-III
HISTORY AND THEORY OF ARCHITECTURE-III
Z202.02.02Neoklasizm ve Ecole des Beaux Arts mimarlığı ve Endüstri Çağı ile 20. yüzyıldaki mimari akımları olan Chicago Okulu, Art Nouveau, Art Deco, Arts&Craft Hareketi, Bauhaus, De Stijl, Faşist mimari, Organik mimari, Exprestonist mimari, Brütalizm, Post Modernizm, Metobolik mimari, Rejyonalizm, Dekonstrüktivizm, High-Tech ve Sürdürülebilir mimari ve 20.yy Modern Türk mimarlığı (Erken Cumhuriyet Dönemi) ile II.Ulusal Mimarlık Akımı.Neoclassicism and Ecole des Beaux Arts architecture and the Industrial Age and the architectural movements of the 20th century, Chicago School, Art Nouveau, Art Deco, Arts & Crafts Movement, Bauhaus, De Stijl, Fascist architecture, Organic architecture, Exprestonist architecture, Brutalism, Post Modernism, Metabolic architecture , Regionalism, Deconstructivism, High-Tech and Sustainable Architecture and 20th Century Modern Turkish Architecture (Early Republican Period) and II.National Architecture Movement.
ARC385URBAN PLANNING AND DESIGN-I
URBAN PLANNING AND DESIGN-I
Z223.04.04Kent ve Şehir Planlama alanındaki temel kavramlar, ilk insan yerleşmelerinden modern kentlere dek izlenen süreç, günümüz kent ve kentleşme sorunları, imar planına altlık oluşturan analitik etütler.Basic concepts in the field of Urban Planning; the concept of urban; the process from the first human settlements to modern cities; current urbanization problems; analytical studies that form the basis for the urban plans.
ATA101ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ-I
ATATÜRK'S PRINCIPLES AND REVOLUTION HISTORY-I
Z202.02.02
STJ303STAJ-I
INTERNSHIP -I
Z000.03.00
SINIF: 3 - DÖNEM: 2
Ders KoduDers AdıDTTPKECTSH.S.İçerik TRİçerik ING
ARC302ARCHITECTURAL DESIGN-IV
ARCHITECTURAL DESIGN-IV
Z265.09.08Ders kapsamında öğrencilerin belirlenen tasarım konuları ile ilgili olarak gerekli bilgiyi toplama, birleştirme, değerlendirme, geliştirme, üç boyutlu düşünebilme, düşündüklerini mimari ifade tekniklerini kullanarak (iki-üç boyutlu çizimler, el eskizleri, maket) ve gerekli zorunlulukları yerine getirerek sonuca ulaştırma becerisi kazanmaları amaçlanır. Bu süreçte önceki projelere göre ihtiyaç programı daha kapsamlı bir soruna yönelik çözüm önerilerinin, biçim-işlev ilişkileri kapsamında geliştirilmesi, farklı teknik bilgilerin (malzeme, konstrüksiyon, yapı sistemleri) kazanılması hedeflenir.The aim of the course is for students to acquire the ability to gather, combine, evaluate, develop, and think in three dimensions about the necessary information related to the designated design topics. They are also expected to achieve results by utilizing architectural expression techniques (two-dimensional/three-dimensional drawings, hand sketches, models) and fulfilling the necessary requirements. Throughout this process, the goal is to develop solution proposals for a more comprehensive problem in relation to the previous projects, considering the relationships between form and function, and to gain knowledge about various technical aspects (materials, construction, building systems).
ARC322BUILDING MATERIALS-II
BUILDING MATERIALS-II
Z202.02.02Yapı malzemeleri mimarlık - yapı malzemesi ilişkisi kapsamında tanıtılacak, malzeme ile ilişkili kavramlar, yönetmelik ve standartlar değerlendirilecek, malzeme türlerine göre özellikleri ve farklı etkiler karşısındaki davranışları anlatılacak, farklı uygulamalarda kullanılabilecek malzemelerin karşılaştırılması yapılacaktır.Building materials will be introduced within the scope of architecture-material relationship, concepts, regulations, and standards related to materials will be evaluated, the properties of materials according to their types and their behaviors against different effects will be explained, and a comparison of materials that can be used in different applications will be made.
ARC326INTEGRATED DESIGN (STUDIO)
INTEGRATED DESIGN (STUDIO)
Z223.04.04Öğrencilerin daha önceki yarıyıllarda stüdyo dersleri kapsamında uygulama projesi sürecine girmeden ve 1/200 ölçeğinde bırakarak tasarlamış olduğu bir projenin uygulama projesine dönüştürülmesi dersin ana içeriğini oluşturur.The main content of the course is to transform a project that the students designed within the scope of the studio courses in the previous semesters, without entering the practice project process and leaving it at 1/200 scale, into an application project.
ARC338HISTORY AND THEORY OF ARCHITECTURE-IV
HISTORY AND THEORY OF ARCHITECTURE-IV
Z202.02.021- Tarih öncesi devirlerden günümüze değin ortaya çıkan mimari üsluplar ve akımlar 2- 21. Yy mimarlığında gündeme gelen kavram ve kuramlar 3- Tarih, kuram ve eleştiri kavramları arasındaki ilişki1- Architectural styles and movements that have emerged from prehistoric times to the present day, 2- Concepts and theories that have come to the forefront in 21st-century architecture, 3- The relationship between the concepts of history, theory, and criticism.
ARC386URBAN PLANNING AND DESIGN-II
URBAN PLANNING AND DESIGN-II
Z223.04.04Doğal çevre analizlerinin sentezlenmesi, plan konseptinin oluşturulması, arazi kullanım türleri için yer seçimi (bölgeleme-zoning), yerleşim planı, kentsel tasarım.Synthesis of natural environment analysis, creation of plan concept, site selection for land use types (zoning), settlement plan, urban design.
ATA102ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ-II
ATATÜRK'S PRINCIPLES AND REVOLUTION HISTORY-II
Z202.02.02
STJ304STAJ II
INTERNSHIP -II
Z000.03.00
SINIF: 4 - DÖNEM: 1
Ders KoduDers AdıDTTPKECTSH.S.İçerik TRİçerik ING
ARC401ARCHITECTURAL DESIGN-V
ARCHITECTURAL DESIGN-V
Z265.010.08Oluşmuş yapısal çevrenin analizleri, Mimari Proje konusu ile ilgili analizler, Mimari proje konusu içinde İşlev-Biçim-Çevre ilişkilerini dikkate alan tasarımlar, Sürdürülebilir ileri yapım teknolojileri içeren karmaşık fonksiyonlu konuları çözümlemek.Search for a solution in the urban environment for updated functions that do not contain very specific problems will be discussed, creating appropriate spaces for functions will be mentioned, contradiction of "open / closed, private / public" space hierarchy relationships will be discussed. It is aimed to recognize both volumetric and surface-space character of the near environment and re-define through the proposed solution; create multi-storey spaces and storeys with different functions, seeking for solutions regarding the problems of vertical-horizontal circulation system of the multi-storey buildings, discuss the concept of adaptation to the structural environment. In accordance with the objectives and content of the course, Golden Horn district is selected as the study area of the executed project; and project theme is selected as “Urban Research Center of Istanbul”
ARC421WORKING DRAWINGS (STUDIO)
WORKING DRAWINGS (STUDIO)
Z223.06.04Ders stüdyo çalışması, stüdyoya yönelik ders anlatımları ve sunumları içerir. Dersin girdisi, öğrencilerin Mimari Tasarım II'de geliştirdikleri tasarımdır. Strüktürel sistemin performans analizi, dış kabuk, iç bölmeler, dikey sirkülasyon elemanları geliştirilir. Stüdyoda, ön tasar projesine ait;1/500 ölçekli Vaziyet Planı, 1/50 ölçekli Mimari Uygulama Projesi paftaları Çizim ve Sunum Standartlarına uygun olarak çizilir ve bu proje ile yapının üretimi sağlanır.The course involves studio work, lectures, and presentations tailored to the studio. The input of the course is the design developed by the students in Architectural Design II. The performance analysis of the structural system, exterior envelope, interior partitions, and vertical circulation elements are developed. In the studio, the following drawings and presentations are produced in accordance with the Drawing and Presentation Standards for the preliminary design project: Site Plan at 1:500 scale, Architectural Construction Project sheets at 1:50 scale, and the production of the structure is ensured with this project.
ARC469BUILDING ECONOMICS
BUILDING ECONOMICS
Z223.05.04Derste Bina Maliyeti ile ilgi temel kavram, Maliyet yönetimi; maliyet tahmini, planlaması ve denetimi, bina yapımında maliyeti etkileyen faktörler. Süre ve kaynak yönetimi; süre ve kaynak tahmini, planlaması ve denetimi. Şantiye yönetimi; şantiye planlaması, iş ilerlemesi denetimi. Risk yönetimi; risk planlaması, denetimi. Kalite yönetimi; ve yönetmeliği hakkında temel bilgiler, ihale işleri, metraj ve keşif yapma, hak ediş hazırlama, geçici ve kesin kabul işlemleri, teknik şartname ve sözleşmeler uygulamalı olarak öğretilecektir.The basic concept of building cost in the course: cost management; cost estimation, planning and control, factors affecting cost in building construction. Time and resource management: time and resource estimation, planning, and control. construction site management; construction site planning, and work progress inspection. Risk management: risk planning, control. Quality management; regulations, tender works, making quantity and estimation, preparation of progress payment, temporary and final acceptance procedures, technical specifications, and contracts will be taught practically.
ISG302İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
OCCUPATIONAL HEALTH AND SAFETY
Z202.02.02İş sağlığı ve güvenliğinin (İSG) kavramsal çerçevesi, ulusal ve uluslararası standartlar, iş kazaları ve meslek hastalıklarının nedenleri, sonuçları ve önlenmesi ile ilgili temel bilgiler, İSG alanında mevzuatımızda bulunan temel düzenlemeler, örnek olaylar, tekstil sanayisinde yaşanan iş kazalarının incelenmesi ve alınacak önlemler.
SINIF: 4 - DÖNEM: 2
Ders KoduDers AdıDTTPKECTSH.S.İçerik TRİçerik ING
ARC404GRADUATION PROJECT
GRADUATION PROJECT
Z185.013.09Arazi kullanımı, ulaşım ilişkileri, eko sistemler, doğal sınırlar ve manzara noktaları üzerinden alanın analizlerinin hazırlanması ve değerlendirmesi. Verilen program öğelerinin alanla ilişkisinin kurulması. Mekansal kurgunun sağlanması. Proje geliştirme ve proje döngüsü yönetimi ilkelerince proje ölçeğine uygun olarak ifade edilmesi, strüktürel ve yapı kabuğuna ait çözümlerin üretilmesi.In the Graduation Project, the expectation is to address the theoretical, technological, and urban-environmental problems of architecture together and develop original solution proposals. This includes preparing and evaluating analyses of the site based on land use, transportation relationships, ecosystem, natural boundaries, and scenic points. It also involves establishing the relationship between the given program elements and the site, ensuring spatial composition, expressing the project according to the principles of project development and project life cycle management, and generating solutions related to the structure and building envelope.
ARC466PROJECT AND CONSTRUCTION MANAGEMENT
PROJECT AND CONSTRUCTION MANAGEMENT
Z223.05.04Proje ve yapım yönetimi kavramı, tasarımcının, mal sahibinin, genel yüklenicinin ve yapım yöneticisinin roller, proje yönetimi bilgi alanları, planlama, denetleme ve kontrol için ilgili metotlar ve yönetim problemlerine bakış, proje yaşam döngüsü, sözleşmeler, proje teslim yaklaşımları, planlama, teklif, ihale, süre planlama, kritik başarı göstergeleri, projelerin denetimi ve ilişkili güncel konular bu dersin kapsamındadır.Project and construction management concept, designer, owner, general contractor, and construction manager's view of roles, project management knowledge areas, related methods and management problems for planning, supervision and control, project lifecycle, contracts, project delivery approaches, planning, proposal, tender, time planning, critical success indicators, project control, and related current issues are within the scope of this course.
ARC468PROFESSIONAL PRACTICE AND ETHICS
PROFESSIONAL PRACTICE AND ETHICS
Z303.04.03Dünyada ve Türkiye’de mimarlık mesleğinin tanımı, kapsamı, mimarın sorumlulukları, görevleri, hakları, yetkileri ve bu kapsamda mimarlık mesleğini ilgilendiren ulusal ve uluslararası belgeler, mevzuat ve uygulamalar dersin içeriğini oluşturur.The definition and scope of the architectural profession in the world and in Turkey, the responsibilities, duties, rights, and powers of the architect, and in this context, national and international documents, legislation, and practices concerning the architectural profession constitute the content of the course.
GRI401GİRİŞİMCİLİK
ENTREPRENEURSHIP
Z202.02.02
EBS : İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Öğretim Bilgi Sistemi İstanbul Aydın Üniversitesi AKTS Bilgi Paketi AKTS Bilgi Paketi ECTS Information Package Avrupa Kredi Transfer Sistemi (AKTS/ECTS), Avrupa Yükseköğretim Alanı (Bologna Süreci) hedeflerini destekleyen iş yükü ve öğrenme çıktılarına dayalı öğrenci/öğrenme merkezli öğretme ve öğrenme yaklaşımı çerçevesinde yükseköğretimde uluslarası saydamlığı arttırmak ve öğrenci hareketliliği ile öğrencilerin yurtdışında gördükleri öğrenimleri kendi ülkelerinde tanınmasını kolaylaştırmak amacıyla Avrupa Komisyonu tarafından 1989 yılında Erasmus Programı (günümüzde Yaşam Boyu Öğrenme Programı) kapsamında geliştirilmiş ve Avrupa ülkeleri tarafından yaygın olarak kabul görmüş bir kredi sistemidir. AKTS, aynı zamanda, yükseköğretim kurumlarına, öğretim programları ve ders içeriklerinin iş yüküne bağlı olarak kolay anlaşılabilir bir yapıda tasarlanması, uygulanması, gözden geçirilmesi, iyileştirilmesi ve bu sayede yükseköğretim programlarının kalitesinin geliştirilmesine ve kalite güvencesine önemli katkı sağlayan bir sistematik yaklaşım sunmaktadır. ETIS : İstanbul Aydın University Education & Training System Istanbul Aydin University ECTS Information Package ECTS Information Package European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS) which was introduced by the European Council in 1989, within the framework of Erasmus, now part of the Life Long Learning Programme, is a student-centered credit system based on the student workload required to achieve the objectives of a programme specified in terms of learning outcomes and competences to be acquired. The implementation of ECTS has, since its introduction, has been found wide acceptance in the higher education systems across the European Countries and become a credit system and an indispensable tool supporting major aims of the Bologna Process and, thus, of European Higher Education Area as it makes teaching and learning in higher education more transparent across Europe and facilitates the recognition of all studies. The system allows for the transfer of learning experiences between different institutions, greater student mobility and more flexible routes to gain degrees. It also offers a systematic approach to curriculum design as well as quality assessment and improvement and, thus, quality assurance.