İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ ISTANBUL AYDIN UNIVERSITY |
VOCATIONAL SCHOOL OF APPLIED SCIENCES-SPORTS MANAGEMENT |
SINIF: 1 - DÖNEM: 1 |
Ders Kodu | Ders Adı | DT | T | P | K | ECTS | H.S. | İçerik TR | İçerik ING |
EKO169 | GENEL EKONOMİ GENERAL ECONOMICS | Z | 3 | 0 | 3.0 | 4.0 | 3 | Temel Kavramlar. Arz ve Talep Kavramları, Arz ve Talep Esneklikleri. Tüketici Davranışları. Üretim Teorisi. Piyasa Kavramı. Mal Piyasaları. Faktör Piyasaları. Milli Gelir ve Milli Gelirle İlgili Temel Kavramlar. İstihdam ve İşsizlik. Para ve Bankalar | Basic Concepts. Concepts of Supply and Demand, Supply and Demand. Consumer Behavior. Production Theory. The Concept of the Market. Commodity Markets. Factor Markets. Basic Concepts of national income and national income. Employment and Unemployment. Money and Banking |
HUK179 | HUKUKUN TEMEL KAVRAMLARI FUNDAMENTALS OF LAW | Z | 3 | 0 | 3.0 | 3.0 | 3 | Ders öğrencilerin hukukun temel ilkeleri üzerinde bilgi sahibi olmalarını amaçlamaktadır. Aynı zamanda farklı hukuk dalları ile ilgili bilgileri aktarmayı hedefler. Özetle ders öğrencilere hukukun temel kavramlarını öğretmeyi amaçlamaktadır. | The course aims to develop the student’s knowledge on law within the major domains of fundamentals and general rules of law, law of person, law of succession, law of property, constitutional law, and international law. In summary the course is to make students explore and develop issues on every aspect of law. |
ING121 | İNGİLİZCE-I ENGLISH-I | Z | 2 | 0 | 2.0 | 4.0 | 2 | Bu ders, üniversite öğrencilerinin kendi alanlarında yürüttükleri her türlü akademik faaliyette okuma, konuşma, dinleme ve yazma becerilerini belirli bir etkinlikte kullanabilmelerini sağlayacak biçimde tasarlanmıştır. | This course is designed to provide the students with effective skills for reading, writing, listening and speaking on their major using related terminology. |
ISL169 | İŞLETMEYE GİRİŞ INTRODUCTION TO BUSINESS | Z | 3 | 0 | 3.0 | 4.0 | 3 | Bu ders İşletmeyle ilgili temel bilgiler, işletme türleri, işletmelerin kuruluş süreçlerini içermektedir. | Basic knowledge about business issues such as the definition, types, the foundation process and the functions of the businesses. |
TUR101 | TÜRK DİLİ-I TURKISH LANGUAGE-I | Z | 2 | 0 | 2.0 | 2.0 | 2 | Bildirim, Dil ve Dilin Özellikleri; Dil-Düşünce İlişkisi; Dilin Gücü; Ana Dili-Yerel Dil-Millet Dili-Devlet Dili- Eğitim Dili-Kültür Dili- Uluslar arası Dil; Dil-Kültür İlişkisi; Medeniyet; Dilekçe Yazımı; Dil Aileleri-Dil Grupları -Türkçenin Dünya Dilleri Arasındaki Yeri; Türk Dilinin Tarihî Dönemleri ve Gelişmesi; Dil Bilgisi ve Bölümleri; Sözcük Çeşitleri-Kök-Ek; Cümle ve Cümlenin Öğeleri; Yazım Kuralları ve Uygulaması; Noktalama İşaretleri ve Kullanımıyla İlgili Uygulamalar | Definition and characteristics of language. Relationship between language and thought. Relationship between language and culture. Concepts of mother language, cultural language, international language. Writing a letter of application. Languages of the world. The place of the Turkish language among world languages. Historical development of Turkish language. Phonological, morphological, semantic and syntactic structure of Turkish languge.. Types of clauses. Spelling rules. Punctuation marks. |
USY101 | SPOR BİLİMLERİNE GİRİŞ INTRODUCTION TO SPORTS SCIENCES | Z | 3 | 0 | 3.0 | 5.0 | 3 | Sporun kavramlarını, yayınlarını ve meslek alanlarını tanıtmak, fiziksel, fizyolojik ve psiko-sosyal çalışma alanlarının yanı sıra siyaset ile spor bilimlerinin olimpik saha ilişkileri, antrenman türleri ve performans arasındaki ilişkisi incelenecektir. | To introduce the concepts of sports; its publications and occupation areas, physical, physiological and psycho-social areas of study as well as the relationship between politics and sport sciences and impacts on olympic field, types of training and performance will be examined. |
USY103 | GENEL JİMNASTİK GENERAL CYMNASTICS | Z | 1 | 2 | 2.0 | 4.0 | 3 | Genel Cimnastik hakkında kuramsal bilgiler ile temel beceri ve teknikler arasında ilişki kurularak Cimnastik baranşının öğrenimi. | Gymnastics barren's learning by establishing a relationship between theoretical knowledge about basic gymnastics and basic skills and techniques. |
USY105 | SPOR TARİHİ SPORT HISTORY | Z | 3 | 0 | 3.0 | 4.0 | 3 | Spor tarihinin anlam ve önemi, dünya’da değişik coğrafyalarda beden eğitimi, egzersiz ve sporun
tarihsel gelişimi ve spor tarihinin kaynakları. | The meaning and importance of sports history, physical education, exercise and sport in different geographies historical development and sources of sports history. |
SINIF: 1 - DÖNEM: 2 |
Ders Kodu | Ders Adı | DT | T | P | K | ECTS | H.S. | İçerik TR | İçerik ING |
BIL122 | BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ - II INFORMATION TECHNOLOGY-II | Z | 2 | 0 | 2.0 | 2.0 | 2 | | |
ING122 | İNGİLİZCE-II ENGLISH-II | Z | 2 | 0 | 2.0 | 4.0 | 2 | Dinleme - Anlama çalışmalarına ağırlık veren bu derste öğrencilerin, kullanılan kaynak kitabın yanı sıra ekstra materyaller yardımı ile kendilerini İngilizce olarak ifade edebilme yeteneklerini geliştirmeleri amaçlanmıştır. | This course is designed to have more listening activities. In parallel with the course book and extra materials students are expected to improve their expression skills. |
ISL168 | YÖNETİM VE ORGANİZASYON MANAGEMENT AND ORGANIZATION | Z | 3 | 0 | 3.0 | 4.0 | 3 | Yönetim-Yönetici Kavramları, Yönetimin Temel Özellikleri, Yönetsel Düzeyler, Roller ve Beceriler, Örgüt Kavramı, Yönetimin Tarihsel Gelişimi (Yönetim Teorileri), Yönetim Fonksiyonları, Çağdaş ve Güncel Kavramlar, Yaklaşımlar ve Uygulamalar, Örgütlerde Davranış ve Süreçleri kapsamaktadır. | Basic concepts related to the management, development of management theory, management functions, organizations, institutions and management practices of the various approaches and formats are examined. |
MFY168 | GENEL MUHASEBE GENERAL ACCOUNTING | Z | 3 | 0 | 3.0 | 4.0 | 3 | Muhasebe İle İlgili Temel Kavramlar: Muhasebenin tanımı, muhasebe ile ilgili gruplar, genel kabul görmüş muhasebe ilkeleri ve uygulamaya yön veren temel kavramlar, muhasebe kayıt araçları, Muhasebe ile İlgili Hesaplar: Muhasebede hesap kavramı ve gruplandırılması, hesap planı ve hesapların işleyişi, Muhasebe Kayıtları: Dönen varlıklar, duran varlıklar, kısa ve uzun vadeli yabancı kaynaklar ve öz kaynaklar ile ilgili muhasebe uygulamaları. | CONCEPTS IN ACCOUNTING BALANCE SHEET EQUATION BALANCE SHEET AND INCOME STATEMENT ITEMS ACCOUNTING PRACTICE IN UNIFORM ACCOUNTING SYSTEM |
TUR102 | TÜRK DİLİ-II TURKISH LANGUAGE-II | Z | 2 | 0 | 2.0 | 2.0 | 2 | Cümle Çeşitleri; Anlatım Bozuklukları; Paragraf; Anlatım Biçimleri; Yazılı Anlatım Türleri; Sözlü Anlatım Türleri; Yazım Kuralları ve Noktalama İşaretleri | clause types, narrative errors, proverb and idioms, syntactic errors, subordinative errors, paragraph, narrative types, oral narratives, punctuation marks, speling rules |
USY102 | YÜZME SWIMMING | Z | 2 | 2 | 3.0 | 4.0 | 4 | Yüzme teknik ve becerilerinin öğretimi konularına değinilecektir. | Teaching of swimming techniques and skills will be discussed. |
USY104 | SAĞLIK BİLGİSİ VE İLK YARDIM HEALTH INFORMATION AND FIRST AID | Z | 1 | 2 | 2.0 | 4.0 | 3 | İlk yardım bilgilerini öğretilmesi ve uygulama becerilerinin kazandırılması. | Teaching first aid information and acquiring practice skills. |
USY106 | HERKES İÇİN SPOR SPORTS FOR ALL | Z | 2 | 2 | 3.0 | 6.0 | 4 | Herkes İçin Sporun Tanımı, Yararı, Yaygınlaşması, Dünyada Ve Türkiye’deki Herkes İçin Spor Anlayışı, Sağlık İçin Spor, Rekreasyon İçin Spor, Çocuklar, Gençler, Kadınlar, Yaşlılar, Aileler ve Engelliler İçin Spor, İnsan yaşamının farklı gelişim evrelerine dönük sporsal etkinliğin seçimi ve programlanması, Outdoor Sporlar konularının yanı sıra Yerel Yönetimlerde Spor ile Herkes İçin Spor Federasyonunun temel görev, işleyiş ve herkes İçin sporu örgütleyici, düzenleyici rolü temalarını kapsamaktadır. | Definition, Benefit, Dissemination of Sports for All, Understanding of Sport for Everyone in the World and Turkey, Sports for Health, Sports for Recreation, For Children, Teenagers, Women, Elderly People, Families and Disabled People Sports, The selection and programming of the sporting event towards different stages of development of human life, In addition to the Outdoor Sports topics, the main task, functioning, and the role of the Local Government and Sport for All Federation as an of organizer and regulator. |
SINIF: 2 - DÖNEM: 1 |
Ders Kodu | Ders Adı | DT | T | P | K | ECTS | H.S. | İçerik TR | İçerik ING |
ATA101 | ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ-I ATATÜRK'S PRINCIPLES AND REVOLUTION HISTORY-I | Z | 2 | 0 | 2.0 | 2.0 | 2 | Kavramlar, tanımlar, ders yöntemleri ve kaynakların tanımı, Sanayi Devrimi ve Fransız Devrimi, Osmanlı Devleti’nin Dağılışı (XIX. Yüzyıl), Tanzimat ve Islahat Fermanı, I. ve II. Meşrutiyet, Trablusgarp ve Balkan Savaşları, I. Dünya Savaşı, Mondros Ateşkes Antlaşması, Wilson İlkeleri, Paris Konferansı, M. Kemal’in Samsun’a Çıkışı ve Anadolu’daki Durum, Amasya Genelgesi, Ulusal Kongreler, Mebusan Meclisinin Açılışı, TBMM’nin Kuruluşu ve İç İsyanlar, Teşkilat-ı Esasi Kanunu, Düzenli Ordunun Kuruluşu, I. İnönü, II. İnönü, Kütahya-Eskişehir, Sakarya Meydan Muharebesi ve Büyük Taarruz, Kurtuluş Savaşı sırasındaki antlaşmalar, Lozan Antlaşması, Saltanatın Kaldırılması | Introduction, Fall of the Ottoman Empire, Tanzimat and Islahat Eras, Tripoli and Balkan Wars, World War I, The Armistice of Moudros, the Occupation of Anatolia and the National Reactions, The Birth of the Turkish Revolution, Turkish War of Independence, The Armistice of Mudanya, The Treaty of Lausanne |
HUK279 | SPOR HUKUKU SPORTS LAW | Z | 3 | 0 | 3.0 | 6.0 | 3 | Bu ders: Spor hukuku havramı, spor hukukunun temel kavramları, spor yargısı ve spor tahkim mahkemesi, spor kuruluşlarının spor hukuku üzerindeki etkileri, spor yargısı, spor tahkim mahkemesi, profesyonel sporcuların serbest dolaşımı ve Bosman Kararı, dopingle mücadele ve WADA, spor sponsorluğunun hukuki boyutu gibi konuları içermektedir. | This course will focus on the legal aspects of sports sponsorship, sporting law, basic concepts of sport law, sport courts and sport arbitration court, sports organizations' effects on sports law, sports judgment, sports arbitration court, free movement of professional athletes and Bosman Decision, |
ISL269 | DAVRANIŞ BİLİMLERİ BEHAVIORAL SCIENCES | Z | 3 | 0 | 3.0 | 4.0 | 3 | Bu derste kişinin kendini daha iyi tanıması için güdüler, tutumlar, algılama, atfetme, öğrenme, kişilik, değerler, inançlar, kültür, duygular ve gruplar gibi konulara değinilecektir. | In order to define himself / herself in this course, issues such as motives, attitudes, perception, attribution, learning, personality, values, beliefs, culture, emotions and groups will be discussed. |
MFY269 | İŞLETME FİNANSMANI BUSINESS FINANCE | Z | 3 | 0 | 3.0 | 4.0 | 3 | Bu derste finansın temel kavramları ve finansal tablo analiz uygulamaları ele alınmaktadır. Paranın zaman değeri, finansal varlık üzerindeki risk ve getiri kavramları ve analizleri bu dersin temel konularını oluşturmaktadır. | The basic concepts of this finance and financial statement analysis applications are covered. The concepts of time value of money, risk and return on financial assets and analysis are the main topics of this course. |
SSE101 | SOSYAL SORUMLULUK VE ETİK SOCIAL RESPONSIBILITY AND ETHICS | Z | 0 | 2 | 1.0 | 2.0 | 2 | Etik kavramı, anlamı tarihsel süreci, uygulanışı, mesleki etik ve sosyal sorumluluk kavramları konu edilecektir. Sosyal sorumluluk projelerinin geliştirilmesi ve proje döngüsünün öğretilmesi. | The responsibility of individuals to their self, family, society, environment, their value judgments, professional ethics principles, corporate social responsibility and the agreements related to this context in the international arena will be discusssed. |
USY201 | SPOR ANATOMİSİ VE FİZYOLOJİSİ SPORTS ANATOMY AND PHYSIOLOGY | Z | 2 | 2 | 3.0 | 6.0 | 4 | Anatominin tanımı,anatomik terimler ve kavramlar, düzlemler, eksenler, İnsan vücudunu meydana getiren hücre, doku, organlar, sistemler ve hareket sisteminin yapıları, baş boyun, gövde, üst ve alt extremite kısımlarının hareketleri ve bu hareketleri gerçekleştiren kasları kasılma sırasındaki fonksiyonları, meydana getirdikleri eklem hareketleri, sportif hareketlerin incelenmesi dersin içeriğini oluşturmaktadır | The structure of the anatomy, the anatomical terms and concepts, the planes, axes, the cells, tissues, organs, system and movement system of the human body, the movements of head and neck, trunk, upper and lower extremities and the muscles that perform these movements, joint movements, examination of sportive movements constitute are the content of the course |
USY203 | SPOR FELSEFESİ SPORTS PHILOSOPHY | Z | 3 | 0 | 3.0 | 6.0 | 3 | Sporun,felsefe odaklı incelenmesi, sporda etik, estetik değerlerrin sorgulanarak, spor üzerinden anlam yaratmanın içerikleri temel çalışma alanını oluşturmaktadır. | Focusing on sport, focusing on philosophy, questioning of aesthetic values, sporda ethics, creating content through sports forms the basic field of study. |
SINIF: 2 - DÖNEM: 2 |
Ders Kodu | Ders Adı | DT | T | P | K | ECTS | H.S. | İçerik TR | İçerik ING |
ATA102 | ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ-II ATATÜRK'S PRINCIPLES AND REVOLUTION HISTORY-II | Z | 2 | 0 | 2.0 | 2.0 | 2 | Siyasal Alanda Yapılan İnkılâplar, Hukuk Alanında Yapılan İnkılâplar, Eğitim ve Kültür Alanında Yapılan İnkılâplar, İktisâdi Alanda Yapılan İnkılâplar, Sosyal Alanda Yapılan İnkılâplar, Atatürk İlkeleri, Atatürk Dönemi Türk Dış Politikası, İkinci Dünya Savaşı Yıllarında Türkiye, 1950 -1960 Yılları Arası Türkiye | Political Reforms, Legal Reforms, Educational and Cultural Reforms, Economic Reforms, Social Reforms, Atatürk’s Principles, Atatürk’s Foreign Policy, Turkey in the World War II, Turkey Between 1950- 1960. |
ILF268 | HALKLA İLİŞKİLER PUBLIC RELATIONS | Z | 3 | 0 | 3.0 | 4.0 | 3 | Halkla ilişkilerin gelişim süreci, fonksiyonları, süreçleri, sponsorluk, lobicilik faaliyetleri hakkında bilgi sahibi olur.Halkla ilişkilerde kullanılan kitle haberleşme araçları hakkında bilgi edinir. | Having information about development processes, functions, processes, sponsorship and lobbying activities of public relations. Get information about mass communication tools used in public relations. |
ISL266 | PAZARLAMA YÖNETİMİ MARKETING MANAGEMENT | Z | 3 | 0 | 3.0 | 4.0 | 3 | Bu ders Pazarlama Kavramı, İlişkisel Pazarlama ve Müşteri İlişkileri Yönetimi, Pazarlama Çeşitleri, Pazarlama Bilgi ve Araştırma Sistemleri, Pazarlamada Çevre Faktörleri, Tüketici Pazarları ve Tüketici Davranışı, Örgütsel Pazarlar, Uluslararası Pazarlar, Pazarlama Planlaması, Bölümlendirme ve Hedef Pazar Seçimi, Konumlandırma, Ürünler: Mal ve Hizmetler, Fiyat, Yer ve Dağıtım Kanalları, Perakendecilik, Pazarlama İletişimleri, Pazarlama Örgütlemesi konularını içermektedir. | This course focuses on the concept of Marketing, Relationship Marketing and Customer Relationship Management, Marketing Types, Marketing Information and Research Systems, Environmental Factors in Markets, Consumer Markets and Consumer Behavior, Organizational Markets, International Markets, Marketing Planning, Goods and Services, Price, Location and Distribution Channels, Retailing, Marketing Communications, Marketing Organization. |
USY202 | TÜRKİYE'DE SPORUN YÖNETİM YAPISI MANAGEMENT STRUCTURE OF SPORTS IN TURKEY | Z | 3 | 0 | 3.0 | 5.0 | 3 | Yönetim kavramları, yönetim sistemleri, devletin tarifi ve unsurları, merkezden ve yerinden yönetim kavramları ve merkezi ve mahalli idareler, Türkiye'nin siyasi ve idari teşkilatlanması, yasama, yürütme ve yargı, , hizmet bakımından yerinden yönetim kuruluşları dersin içeriğini oluşturmaktadır. | Management concepts, management systems, government directions and elements of centralized and decentralized management concepts and central and local governments, Turkey's political and administrative organization of the legislative, executive and judiciary, management teams in terms of service constitute the content of the course. |
USY204 | ANTRENMAN VE HAREKET BİLİMLERİ TRAINING AND MOVEMENT SCIENCE | Z | 1 | 2 | 2.0 | 5.0 | 3 | Antrenmanın tanımı, amaçları, planlama ilkeleri, çeşitleri ve süperkompenzasyon kuramı. Sporda enerji metabolizmaları, yüklenme yöntemleri, temel biyomotor yetiler ve birbirleriyle ilişkileri. Sürat, dayanıklılık ve kuvvet antrenmanlarının temel özelliklerinin tanımlanması ve örnek antrenman şekilleri. Koordinatif yetiler, yükselti antrenmanları, sürantrenman, olimpik ve yıllık antrenman planlamasının temelleri. | Definition of training, aims, planning principles, types and supercompensation theory. Sporda energy metabolisms, loading methods, basic biomotive properties and their relation to each other. Identification of basic characteristics of speed, endurance and strength training and exemplary training forms. Coordinative capacities, elevation training, overtraining, Olympic and annual training planning basis. |
USY206 | SPORDA ETKİNLİK YÖNETİMİ EVENT MANAGEMENT IN SPORTS | Z | 3 | 0 | 3.0 | 5.0 | 3 | Etkinlik tasarlanması , önemi, türleri ve bütçe ve ekip oluşturma, riski yönetme, sponsorluklar ve medya yönetiminin içeriklerinin öğretimi. | The design of the event, its importance, its types and budget and team building, managing risk, sponsoring and teaching the contents of media management. |
USY208 | ATLETİZM ATHLETICS | Z | 2 | 2 | 3.0 | 5.0 | 4 | Bu ders, atletizmin tanımı, tarihçesi, sınıflandırma, sürat, orta ve uzun mesafe koşuları, bayrak koşuları, yürüyüşler, atmalar, atlamalar, dekatlon, heptatlon ve kurallarını içermektedir. | This course includes the definition of athleticism, history, classification, speed, medium and long distance running, flag runs, walks, throws, jumps, decathlon, heptathlon and rules. |
SINIF: 3 - DÖNEM: 1 |
Ders Kodu | Ders Adı | DT | T | P | K | ECTS | H.S. | İçerik TR | İçerik ING |
ISL369 | İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ HUMAN RESOURCES MANAGEMENT | Z | 3 | 0 | 3.0 | 4.0 | 3 | Örgütsel yaşamda üretim için ihtiyaç duyulan işe uygun insan kaynaklarının sağlanması için gerekli olan insan kaynakları planlamasının yapılması, seçimi, adaptasyonu, motivasyon süreci, performans değerlemesi ve adaletli biçimde ödüllendirilmesine ilişkin kavram ve bilgilerin analizini içerir. | Includes an analysis of concepts and information about human resources planning, selection, adaptation, motivation process, performance evaluation and fair rewarding necessary for the provision of human resources suitable for the work needed for production. |
USY301 | REKREASYON LİDERLİĞİ VE PLANLAMA RECREATIONAL LEADERSHIP AND PLANNING | Z | 3 | 0 | 3.0 | 6.0 | 3 | Rekreasyon motivlerinin incelenmesi yoluyla katılımcı beklentilerinin analizi ardından açık ve kapalı alanlarda, formal ve informal, yapılandırılmış veya kendiliğinden ortaya çıkan spor programlarının planlanması, örgütlenmesi, koordinasyonu ve denetlenmesi gibi yönetsel süreçler irdelenecektir. | Following the analysis of participant expectations through the analysis of recreational motivations, administrative processes such as planning, organizing, coordinating and supervising formal and informal, structured or spontaneous sports programs will be examined in open and closed areas. |
YUM301 | YERİNDE UYGULAMA-I WORK PLACEMENT I | Z | 0 | 0 | 0.0 | 4.0 | 0 | Yerinde uygulama ile ilgili etkinlikler; Yerinde Uygulama Koordinatörlüğü, öğrencinin kurumundaki danışmanları ve yerinde uygulama yaptığı iş yerindeki yetkilisi ile birlikte planlanır ve yürütülür. Bu etkinlikler, yerinde uygulamanın yapıldığı bir iş ortamına bağlı olarak, öğrencilerin alanlarıyla ilgili yürütülen çalışmalar içerisinde yer alarak uygulama deneyimi kazanmalarına yönelik öğrenme ve uygulama etkinliklerini içerir. Öğrencinin akademide öğrendiği bilginin sanayi ve endüstride uygulanması, teknoloji transferi uygulamalarının öğretilmesi amaçlanır. Öğrenci, yerinde uygulama etkinliği sonunda, İAÜ’nin “Yerinde Uygulama Yönergesi”ne uygun olarak hazırlayacağı ve yerinde uygulama yaptığı iş yerinden onaylanmış yazılı bir raporu bağlı olduğu bölüm veya programına sunar. | The work placement activities which students undertake during their training in the workplaces are planned and conducted according to a “Work Placement Activity Plan” prepared in coordination of the tutors of students, one from their department and one from the workplace, as prescribed in “The IAU’s Work Placement Directives” The contents of the “Work Placement Activity Plans” are prepared depending on both the operations of workplace and the study field of students and ensure that students participate in various activities, in workplaces in relation to the their fields of study; include learning and training activities such as applying the theoretical knowledge into practical problems, performing experiments and anaylising the results, defining the problems and processes related to their field of study, participating in teams, experiencing working with other personalities and observing how decisions are made, etc. |
USY371 | SPOR SEÇMELİ-FUTBOL SPORTS ELECTIVE- FOOTBALL | S | 2 | 2 | 3.0 | 4.0 | 4 | Bu dersin içeriği, futbol hakkında temel seviyede bilgi sahibi olunması, futbolun oyun kurallarının genel manada kavranabilmesi, futbolda uygulanan tekniklerin bilinmesi ve uygulanabilinmesi, futbolun temel prensipleri (hücum ve savunma) ile futbolda oyun sistemleri ve taktiksel yapının anlaşılaması ve uygulanabilmesi üzerine kuruludur. | The content of this course is based on the knowledge of basic knowledge about football, the understanding of game rules in general, the knowledge and application of futbol techniques, the basic principles of football (offense and defense) and the understanding and application of futbol game systems and tactics. |
USY373 | SPOR SEÇMELİ-BASKETBOL SPORTS ELECTIVE-BASKETBALL | S | 2 | 2 | 3.0 | 4.0 | 4 | Bu dersin içeriğini, basketbol branşına ilişkin temel bilgiler, saha, malzeme, top, duruşlar, top tutma, pas, top sürme, şut, ribaund ve savunma konuları oluşturmaktadır. | The content of this course is composed of basic information about basketball branch, field, material, ball, postures, ball holding, rust, ball riding, shooting, rebound and defense. |
USY375 | SPOR SEÇMELİ-VOLEYBOL SPORTS ELECTIVE-VOLLEYBALL | S | 2 | 2 | 3.0 | 4.0 | 4 | Öğrencilerin voleybol ile ilgili teknikleri kuvvet-teknik-taktik kapsamında uygulayabilme becerilerini geliştirmek ve bu becerilerin aktarılmasını müsabaka ortamında sağlayabilmek | To improve the ability of the students to apply the volleyball related techniques within the force-technique-tactical context and to provide these skills in the competition environment. |
USY377 | SPOR SEÇMELİ-HENTBOL SPORTS ELECTIVE-HENTBALL | S | 2 | 2 | 3.0 | 4.0 | 4 | Hentbolda temel teknikler,grup ve takım taktikleri | Basic techniques, group and team tactics in handball |
USY379 | SPOR SEÇMELİ-HALK OYUNLARI SPORTS ELECTIVE-FOLK DANCES | S | 2 | 2 | 3.0 | 4.0 | 4 | Halk oyunları ile ilgili temel beceriler edinebilmek, Halk oyunları ile ilgili koordinasyonu geliştirebilmek, Halk oyunlarını tanıma ve oynamaya istekli olmak, Halk oyunlarında işbirliği yapmak, lidere uymak ve kurallara uyabilmek ve seçilen yörelerin oyunlarını öğrenebilmek | To be able to learn basic skills about folk dances, to develop coordination about folk dances, to be willing to recognize and play folk dances, to cooperate in folk dances, to comply with lids and to obey rules and to learn the games of selected regions. |
ILF381 | ELEŞTİREL DÜŞÜNME CRITICAL THINKING | F | 2 | 1 | 3.0 | 4.0 | 3 | Eleştirel düşünme sürecinin öğelerini, bireysel ve mesleki yaşamdaki yeri ve önemini inceleyerek, kendi düşünme sürecinde dikkate alma. | Consider the elements of critical thinking in their thinking process by examining the place and importance of individual and professional life. |
ISG381 | İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ OCCUPATIONAL HEALTH AND SAFETY | F | 3 | 0 | 3.0 | 4.0 | 3 | İş güvenliğinin tanımı ve tarihçesi, Kaza oluşumu ve çeşitleri, Meslek Hastalıkları ve korunma yolları, Ergonomi, Atölyede elektrikli ve elektriksiz aletlerde iş güvenliği, İş güvenliğinde Koruyucular, İlkyardım kuralları, Yangın ve Patlamalarda güvenlik önlemleri, İş Hukuku ve yönetmelikleri, İş Güvenliği Soruşturması ve ilk yardım eğitimlerini içermektedir. | Definition and history of occupational safety, Occupational diseases and prevention ways, Ergonomics, Occupational safety in workshop electric and non-electric tools, Occupational safety guards, First aid rules, Safety measures in fire and explosion, Labor law and regulations, Occupational safety investigation and first help training. |
UGT381 | GIDA VE SAĞLIK FOOD AND HEALTH | F | 3 | 0 | 3.0 | 4.0 | 3 | Beslenmeye giriş, proteinler, kalori – beslenmenin enerji temeli, karbonhidratlar, yağlar, beslenme ve kalp sağlığı, obezite, kilo kontrolü ve yeme bozuklukları, mineral maddeler, vitaminler, sağlıklı yaşam için önemli konular, beslenme ve atletik performans, beslenme kılavuzu ve besin ögeleri | Nutrition and athletic performance, nutritional guidance and nutritional considerations, nutritional and nutritional considerations, nutritional and nutritional considerations, nutritional and nutritional considerations |
SINIF: 3 - DÖNEM: 2 |
Ders Kodu | Ders Adı | DT | T | P | K | ECTS | H.S. | İçerik TR | İçerik ING |
USY302 | SPOR VE TURİZM SPORTS AND TOURISM | Z | 3 | 0 | 3.0 | 5.0 | 3 | Turizmin tanımı, Turizmin dünya da ve Türkiye'de gelişimi, Turizm hareketleri, İnsanları Turizm Hareketlerine Yönelten Sebepler, Spor Turizminin Özelliği,Spor ve Turizmin Sınıflandırılması, Spor Turizm Çeşitleri. | Definition of tourism, tourism and development in the world in Turkey, tourism movements, the Movement of People Inclıng Reason Tourism, Sports Feature of Tourism, Sport and Tourism Classification, Sport Tourism Variety. |
USY304 | SPOR VE BESLENME SPORTS AND NUTRITION | Z | 3 | 0 | 3.0 | 5.0 | 3 | Temel beslenme ilkeleri, temel (karbonhidrat, protein, yağ) ve yardımcı (vitamin, mineral ve su) besin öğeleri sportif başarıda temel ve yardımcı besin öğelerinin önemi ve kullanım amaçları ve özel beslenme uygulamaları dersin içeriğini oluşturmaktadır. | The basic nutritional principles, basic (carbohydrate, protein, fat) and auxiliary (vitamin, mineral and water) nutrients constitute the content of course on the importance and use of basic and auxiliary nutrients and special nutritional applications. |
YUM302 | YERİNDE UYGULAMA-II WORK PLACEMENT-II | Z | 0 | 0 | 0.0 | 4.0 | 0 | Yerinde uygulama ile ilgili etkinlikler; Yerinde Uygulama Koordinatörlüğü, öğrencinin kurumundaki danışmanları ve yerinde uygulama yaptığı iş yerindeki yetkilisi ile birlikte planlanır ve yürütülür. Bu etkinlikler, yerinde uygulamanın yapıldığı bir iş ortamına bağlı olarak, öğrencilerin alanlarıyla ilgili yürütülen çalışmalar içerisinde yer alarak uygulama deneyimi kazanmalarına yönelik öğrenme ve uygulama etkinliklerini içerir. Öğrencinin akademide öğrendiği bilginin sanayi ve endüstride uygulanması, teknoloji transferi uygulamalarının öğretilmesi amaçlanır. Öğrenci, yerinde uygulama etkinliği sonunda, İAÜ’nin “Yerinde Uygulama Yönergesi”ne uygun olarak hazırlayacağı ve yerinde uygulama yaptığı iş yerinden onaylanmış yazılı bir raporu bağlı olduğu bölüm veya programına sunar. | The work placement activities which students undertake during their training in the workplaces are planned and conducted according to a “Work Placement Activity Plan” prepared in coordination of the tutors of students, one from their department and one from the workplace, as prescribed in “The IAU’s Work Placement Directives” The contents of the “Work Placement Activity Plans” are prepared depending on both the operations of workplace and the study field of students and ensure that students participate in various activities, in workplaces in relation to the their fields of study; include learning and training activities such as applying the theoretical knowledge into practical problems, performing experiments and anaylising the results, defining the problems and processes related to their field of study, participating in teams, experiencing working with other personalities and observing how decisions are made, etc. |
USY372 | SPORDA KOÇLUK VE MENTORLUK UYGULAMALARI COACHING AND MENTORING PRACTICES IN SPORTS | S | 3 | 0 | 3.0 | 4.0 | 3 | Sporda algılama ve öğrenme, sporda uyarılmışlık, kaygı ve korku, stres ve stres yönetimi, gevşeme teknikleri, dikkat ve konsantrasyon, kişilik, motivasyon ve spor, grup ve grup dinamiği, sporda şiddet ve saldırganlık ile zihinsel antrenman bu dersin ana içeriklerini oluşturacaktır. | Perceiving and learning in sport, arousal, anxiety and fear in sport, stress and stress management,
relaxation techniques, attention and concentration, personality, motivation and sport, group and dynamics of groups, Violence and aggressiveness in sport and mental training will be the main topics in thii course. |
USY374 | SPOR EKONOMİSİ SPORTS ECONOMY | S | 3 | 0 | 3.0 | 4.0 | 3 | Dünyada ve ülkemizde sporun ekonomik yapısı, spor örgütlerinin pazar yapıları ve rekabet dengesinin, gelir paylaşımı ve maaş konularının incelenmesi ekonomik etkilerinin analizi, spor varlıklarının değerliliği ve finansal analizler. Spor örgütlerinin ekonomik açıdan değerlendirilmesi ve ekonomik açıdan kaynak arayışı ve varlık, zenginlik üretimine yönelik çabaların değerlendirilmesini içerir. | Economic structure of sport in the world and our country, analysis of market structures and competitive equilibrium of sports organizations, analysis of income sharing and salary issues, analysis of economic effects, valuation of sports assets and financial analysis. The economic evaluation of sports organizations and the search for resources from an economic standpoint and the evaluation of the efforts for wealth |
USY376 | BÜTÇELEME VE KARAR VERME BUDGETING AND DECISION MAKING | S | 3 | 0 | 3.0 | 4.0 | 3 | Muhasebe, Belgeler, Hesap, Kayıt Yöntemleri, Bilanço ve Gelir Tablosu, Ticari Mallarla İlgili Değer Hareketlerini Kaydetme Yöntemleri, Kayıt Tutma ve Defterler, Katma Değer Vergisi ve Muhasebe İşlemleri, Aktif, Pasif, Gelir ve Gider Hesaplarının İncelenmesi, Kayıt Hataları ve Düzeltme Yolları, Çeşitli Uygulamalar. | Accounting, Documents, Accounts, Registration Methods, Balance Sheet and Income Table, Methods of Saving Value Movements Related to Commercial Goods, Record Keeping and Books, Value Added Tax and Accounting Transactions, Investigation of Assets, Liabilities, Income and Expense Accounts, Various Applications. |
USY378 | SPOR PAZARLAMASI SPORTS MARKETING | S | 3 | 0 | 3.0 | 4.0 | 3 | Spor pazarlarının analizi, sporda tüketim ve tüketici kavramı, spor tüketicisinin davranışları, bölümleme, hedefleme ve konumlama, ürün, fiyat, dağıtım, tutundurma, medya kullanımına yönelik stratejileri dersin içeriğini oluşturmaktadır. | The course covers the analysis of sports markets, the concept of consumer spending and consumer, the behaviors of sports consumer, segmentation, targeting and positioning, product, price, distribution, promotion and media usage. |
USY380 | TİCARET HUKUKU COMMERCIAL LAW | S | 3 | 0 | 3.0 | 4.0 | 3 | Ticari işletme hukuku çerçevesinde ticari işletme kavramı, ticari iş, tacir, ticari dava, ticaret sicili ve ticari defterler, ticari işletmeye bağlı yardımcılar ve çeşitli aracılık faaliyetleri, haksız rekabet, marka ve cari hesap konuları ele alınmaktadır. | Commercial business concept, commercial business, merchant, commercial litigation, trade registry and trade books, commercial business assistants and various intermediary activities, unfair competition, trademark and current account issues are covered in the context of commercial business law. |
ILF382 | SOSYAL MEDYA SOCIAL MEDIA | F | 2 | 1 | 3.0 | 4.0 | 3 | Amaç, öğrencilere sosyal medyanın kullanım alanları, araçları ve olanaklarını uygulamalı olarak öğretmektir. | The aim is to teach students usage areas, tools and facilities of social media practically. |
UGT382 | GASTRONOMİ GASTRONOMY | F | 3 | 0 | 3.0 | 4.0 | 3 | Gastronomi ile ilgili tanımlar ve temel kavramlar, yiyecek ve içecek işletmeleri, genel mutfak bilgisi, temel mutfak gereçleri, yiyecek ve içeceklerin hazırlanma süreçleri, gıda mikrobiyolojisi, hijyen ve sanitasyon, görgü kuralları, turizm ve gastronomi | Basic concepts and definitions about gastronomy, food and beverage businesses, general cuisine information, main kitchen tools, food and beverage preparation processes, microbiology of food, hygenie and sanitation, etiquette, tourism and gatronomy |
USY382 | BİSİKLET BICYCLE | F | 2 | 2 | 3.0 | 4.0 | 4 | Bisiklet ile ilgili genel kuramsal bilgilerin aktarımı, temel beceri ve tekniklerin tanıtımını ve öğretimini kapsamaktadır. | General theory-based knowledge about cyclıng, teaching basic skılls and technics. |
SINIF: 4 - DÖNEM: 1 |
Ders Kodu | Ders Adı | DT | T | P | K | ECTS | H.S. | İçerik TR | İçerik ING |
USY401 | SPOR PSİKOLOJİSİ SPORTS PSYCHOLOGY | Z | 3 | 0 | 3.0 | 5.0 | 3 | Spor psikolojisi alanı, konuları; spor ve fiziksel etkinliklerde motivasyon, duygular; üstün performansın psikolojisi, sporda liderlik, egzersiz ve sporda benlik sunumu, sporda uzmanlığın gelişmesi, takım sporlarında psikolojik süreçler, bilişsel beceriler ve spor etkinlikleri ile ilişkisi, sporda başarı, başarıyı etkileyen kişilik faktörleri, sporda müdahale ve performans arttırma, spor psikolojisinde ölçme ve araştırmalar | Field of sports psychology; motivation, emotions in sports and physical activities; psychological processes of team sports, relationship with cognitive skills and sport activities, sporda success, personality factors affecting success, sports intervention and performance enhancement, measurement and researches in sport psychology, psychology of superior performance, sporda leadership, exercise and sports self presentation, development of sports expertise |
USY403 | KARŞILAŞTIRMALI SPOR YÖNETİMİ COMPARATIVE SPORT MANAGEMENT | Z | 3 | 0 | 3.0 | 6.0 | 3 | Yönetim kavramı ve önemi, Spor yönetimi kavramı, amacı, unsurları, Türk spor yönetiminin tarihsel gelişimi, Türk spor yönetiminin mevcut durumu, sorunları ve öneriler, Türkiye ve bazı Avrupa ülkelerinde spor yönetimi, Spor Politikası, Spor Mevzuatı | Management concept and importance of sport management concepts, objectives, components and historical development of Turkish sports management, the current situation of Turkish sport management, problems and advice, sport management in Turkey and some European countries, Sport Policy, Sport Legislation |
YUM401 | YERİNDE UYGULAMA-III WORK PLACEMENT III | Z | 0 | 0 | 0.0 | 4.0 | 0 | Yerinde uygulama ile ilgili etkinlikler, öğrencinin kurumundaki ve yerinde uygulama yaptığı iş yerindeki danışmaları ile birlikte planlanır ve yürütülür. Bu etkinlikler, yerinde uygulamanın yapıldığı bir iş ortamına bağlı olarak, öğrencilerin alanlarıyla ilgili yürütülen çalışmalar içerisinde yer alarak uygulama deneyimi kazanmalarına yönelik öğrenme ve uygulama etkinliklerini içerir. Öğrenci, yerinde uygulama etkinliği sonunda, İAÜ’nin “Yerinde Uygulama Yönergesi”ne uygun olarak hazırlayacağı ve yerinde uygulama yaptığı iş yerinden onaylanmış yazılı bir raporu bağlı olduğu bölüm veya programına sunar. Öğrencinin akademide öğrendiği bilgiyi sanayi ve endüstride nasıl uygulayacağı, teknoloji transferi uygulamaları öğretilir. Ayrıca; Öğrencinin akademide öğrendiği bilginin sanayi ve endüstride uygulanmasına olanak sağlar ve teknoloji transferi uygulamalarının öğretilmesi pekiştirir. | The work placement activities which students undertake during their training in the workplaces are planned and conducted according to a “Work Placement Activity Plan” prepared in coordination of the tutors of students, one from their department and one from the workplace, as prescribed in “The IAU’s Work Placement Directives” The contents of the “Work Placement Activity Plans” are prepared depending on both the operations of workplace and the study field of students and ensure that students participate in various activities, in workplaces in relation to the their fields of study; include learning and training activities such as applying the theoretical knowledge into practical problems, performing experiments and anaylising the results, defining the problems and processes related to their field of study, participating in teams, experiencing working with other personalities and observing how decisions are made. |
ISL473 | TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ TOTAL QUALITY MANAGEMENT | S | 3 | 0 | 3.0 | 4.0 | 3 | Toplam Kalite Yönetimi kavramlarını anlamak, unsurlarını öğrenmek ve uygulayabilmek, modern spor yönetimi yaklaşımları çalışma alanlarına göre geliştirip uygulayabilmek | To understand the concepts of Total Quality Management, to learn and apply its elements, to develop and apply modern sports management approaches according to their work areas |
ISL475 | STRATEJİK YÖNETİM STRATEGIC MANAGEMENT | S | 3 | 0 | 3.0 | 4.0 | 3 | Strateji, politika ve ilgili kavramlar; tarihsel gelişmeler, stratejik yönetim okulları; stratejik yönetim süreci; strateji oluşturanlar; stratejik yönlendirme, amaçlar ve amaçlar hiyerarşisi; çevresel analiz (dış çevre analizi); çevresel analiz (iç çevre analizi); strateji belirleme düzeyleri ve temel stratejik seçenekler; şirket, işletme ve işlevsel stratejiler; uluslararası pazarlara giriş stratejileri; stratejik seçeneklerin seçiminde kullanılan araçlar, strateji seçimi; stratejinin uygulanması (örgütsel yapı ve işlevsel politikalar); stratejinin uygulanması (örgütsel davranış boyutları, örgüt kültürü); stratejik denetim; strateji ve işlevsel politikalarla ilgili örnek olay çalışmaları. | The strategy, policy and related concepts, historical developments, schools of strategic management, strategic management process, strategy makers, strategic orientation, the hierarchy of goals and objectives, environmental analysis (external environmental analysis), environmental analysis (internal environmental analysis); Strategy to determine levels and basic strategic options, company, business and functional strategies, International market entry strategies, tools used in the selection of strategic options, strategy selection, strategy implementation (organizational structure and operational policies), the implementation of the strategy (the dimensions of organizational behavior, organizational culture); Strategic audit; Strategy and case studies related to functional policies. |
USY471 | SPOR VE MEDYA SPORTS AND MEDIA | S | 3 | 0 | 3.0 | 4.0 | 3 | Spor Medyası | Sports media |
USY475 | SPOR VE ERGONOMİ SPORTS AND ERGONOMICS | S | 3 | 0 | 3.0 | 4.0 | 3 | Sporda ergonominin anlam ve önemi, çalışma ve vücut harareti, iklim, enerji ve yiyecekler, ışık-görme-ses-gürültü-titreşim, bilgi sunuluşu ve duyu organları, materyalin düzenlenmesi ve çalışma alanı, alıştırma, çalışma koşulları, yorgunluk ve uyku, kaza-sakatlanma-yaş ve çalışma, ergonomik kontrol sistemi. | The aim of this course is to teach students about the meaning and prognosis of sporda ergonomics, work and body temperature, climate, energy and food, light-vision-sound-noise- vibration, information presentation and sense organs, material arrangement and work area, exercise, working conditions, fatigue and sleep, injuries-age and work, ergonomic control system. |
USY477 | SPORDA DOPİNG DOPING IN SPORTS | S | 3 | 0 | 3.0 | 4.0 | 3 | Sporcu beslenmesi ile ilgili genel bilgiler, Ergojenik yardımcıların kullanım amaçları ve sınıflandırılması, doping uygulamaları ile mücadele ve yasal düzenlemelerin paylaşımı dersin içeriğini oluşturmaktadır. | General information about athletic nutrition, usage purposes and classification of ergogenic helpers, fight against doping practices and sharing of legal regulations constitute the course content. |
USY479 | E-TİCARET E-COMMERCE | S | 3 | 0 | 3.0 | 4.0 | 3 | Elektronik Ticaretin Tarihi Gelişimi, İnternet ve Elektronik Ticaretle İlgili Temel Kavramlar, İnternet Üzerinden Pazarlama ve Reklâm, Elektronik Ticaret Uygulamaları, Finansal Yatırım Araçları. | Historical Development of Electronic Commerce, Basic Concepts Related to Internet and Electronic Commerce, Marketing and Advertising on the Internet, Electronic Commerce Applications, Financial Investment Tools. |
EKO481 | TÜRKİYE EKONOMİSİ TURKISH ECONOMY | F | 3 | 0 | 3.0 | 4.0 | 3 | 1920'lerde Türkiye Ekonomisi, Devletçilik, İkinci Dünya Savaşı sonrasında Globalleşme, Liberal 1950'ler, Planlı ekonomi, 1980'ler ve Globalleşme, Sermaye hareketleri, AVrupa Birliği, 2000'lerde Globalleşme ve iktisadi büyüme. | 1920s, Etatism, Globalisation after the World War II, Liberal 1950s, Planned economy in 1960s, European Economy and Turkey.1980s and Globalisation, Capital Movement, European Union. 2000s and Globalisation. Open economy and economic growth. |
ILF481 | İŞARET DİLİ SIGN LANGUAGE | F | 2 | 1 | 3.0 | 4.0 | 3 | Türk işaret dili tarihçesi - Türk işaret dili parmak alfabesi - Temel işaretler - Olumlu ve olumsuz cümle yapıları - Soru cümleleri | Historical roots of Turkish Sign Language Alphabet of the Turkish Sign Language Basic signs of the Turkish Sign Language Words of the Turkish Sign Language |
SINIF: 4 - DÖNEM: 2 |
Ders Kodu | Ders Adı | DT | T | P | K | ECTS | H.S. | İçerik TR | İçerik ING |
GRI401 | GİRİŞİMCİLİK ENTREPRENEURSHIP | Z | 2 | 0 | 2.0 | 2.0 | 2 | Girişimciliğin Temel Fonksiyonları, KOBİ’lerin Ekonomiye ve Sosyal Hayata Katkıları. KOBİ’lerin Zayıf Yönleri ve Türkiye’de KOBİ’lere Destek Sağlayan Kuruluşlar. Franchising Sistemi ve Yatırımcıya Sağlayacağı Faydalar. Pazarlama ve Tutundurma Stratejileri. İş Planı ve Bölümleri. | Basic Functions of Entrepreneurship, SMEs Contributions to Economics and Social Life. Weaknesses of SMEs and SMEs Support Provided by Institutions. Franchising Benefits System and the investor. Marketing and Promotion Strategies. Business Plan and Sections. |
USY402 | SPOR YÖNETİMİNDE ÖRNEK OLAY ANALİZİ CASE ANALYSIS IN SPORT MANAGEMENT | Z | 2 | 1 | 3.0 | 7.0 | 3 | Başarılı yönetici ve organizasyonların incelenmesi, stratejik düşüncenin ve stratejik yönetim kavramlarının anlaşılması, dış çevre ve organizasyonel analiz aracılığıyla rekabetçi avantaj yaratılması | Exploration of successful managers and organizations, understanding of strategic thinking and strategic management concepts, creation of competitive advantage through external environment and organizational analysis. |
UYB402 | UYGULAMA ATÖLYESİ APPLIED WORKSHOP | Z | 2 | 1 | 3.0 | 6.0 | 3 | Bu derste spor yönetim bilimi gerçek iş durumları ve tecrübeleri vasıtasıyla analiz edilecek ve öğrenilecektir. | Sports Management philosophy will be analysed and thoroghly undestood via real bsuiness situations and experiences. |
USY472 | SPOR SEÇMELİ-PİLATES SPORTS ELECTIVE-PILATES | S | 2 | 2 | 3.0 | 4.0 | 4 | Pilates matwork ve aletli uygulamalarının öğretimi, hareketlerin analizi ve antrenman planı oluşturma dersin içeriğini oluşturmaktadır. | The teaching of pilates matwork and instrumented applications, the analysis of movements and the creation of a training plan constitute the course content. |
USY474 | SPOR SEÇMELİ-SATRANÇ SPORTS ELECTIVE-CHESSS | S | 2 | 2 | 3.0 | 4.0 | 4 | Satrancın tarihçesi, taşların tanıtımı ve hareket yetenekleri, savunma ve saldırıya dönük hamleler, oyunda hamle geliştirme, müsabaka, kuralları, uygulamaları ve turnuvalar | The history of Chess, the presentation and movement skills of the stones, moves towards defense and aggression, moves development, competition, rules, practices and tournaments |
USY476 | SPOR SEÇMELİ-YOGA SPORTS ELECTIVE-YOGA | S | 2 | 2 | 3.0 | 4.0 | 4 | Dersin içeriğini Yoga felsefesi, Yoga anatomisi, Yoga Duruş ve Nefes Teknikleri ile Yoga duruşlarının farklı bedensel yapılara göre uyarlanma biçemleri ile üç farklı Yoga Çalışma Tarzı (Yin Yoga, Yoga Anatomi ve Ashtanga Yoga) hakkında bilgi ve beceri kazanımına has içerikler oluşturmaktadır. | The content of the course is unique to the acquisition of knowledge and skills about three different styles of Yoga Work (Yin Yoga, Yoga Anatomy and Ashtanga Yoga) with Yoga philosophy, Yoga anatomy, Yoga posture and Breathing techniques and adaptations of different styles of yoga |
USY478 | SPOR SEÇMELİ-TENİS SPORTS ELECTIVE-TENNIS | S | 2 | 2 | 3.0 | 4.0 | 4 | Tenis branşında Okul, Kulüp ve Aile ilişkileri, tenis temel tekniklerini, yarışma kurallarını, saha araç ve gereçlerini, İl içi, Ulusal ve Uluslararası tenis Yarışma Organizasyonlarını incelemek dersin içeriğini oluştırmaktadır. | The content of the course is to examine the school, club and family relationships, basic tennis techniques, competition rules, field tools and equipment, and the national, international and international tennis competition organizations in the tennis branch. |
USY480 | SPOR SEÇMELİ-MASA TENİSİ SPORTS ELECTIVE-PING PONG | S | 2 | 2 | 3.0 | 4.0 | 4 | Masa tenisi oyun kuralları, özel ısınmalar, özel eğitsel oyunlar, raket tutuşu, temel duruşlar, kayma adımları, topla oynama hareketleri, temel teknik vuruşları ( hücum ve savunma ), müsabaka yönetmeliği ve maç yapma dersin içeriğini oluşturmaktadır. | The table tennis game rules, special warming, special educational games, racket grip, basic stances, slip steps, ball playing movements, basic technical strokes (attack and defense), competition regulation and match making course content. |
USY482 | SPOR SEÇMELİ-STEP AEROBİK SPORTS ELECTIVE-STEP AEROBICS | S | 2 | 2 | 3.0 | 4.0 | 4 | Müzik ile ritim uyumu ve solunum fonksiyonlarını öğretimi | Teaching rhythm harmony and respiratory functions with music |
USY484 | SPOR SEÇMELİ-KARATE SPORTS ELECTIVE-KARATE | S | 2 | 2 | 3.0 | 4.0 | 4 | Karate'nin tarihçesi, temel karate teknikleri, kata ve kumite çalışması, müsabaka kuralları ve antrenman yöntemleri bilgisi. | History of karate, practice of fundamental karate techniques, kumite and kata; informations about competition rules and training methods. |
DRO201 | KONUŞMA TEKNİKLERİ SPEAKING TECHNIQUES | G | 3 | 0 | 3.0 | 3.0 | 3 | Ses nefes ve fonetik teknikleri ile türkçe metinleri okuma ve konuşma egzersizlerini içerir. | The course includes reading turkish text and speaking exercises with voice, breath and phonetic technics |
EEE374 | SİBER GÜVENLİK CYBER SECURITY | G | 3 | 0 | 3.0 | 3.0 | 3 | Temel kavramlar. Siber savaş. Şifrelemeye giriş. Ağ güvenliği; güvenlik duvarları. Saldırı tanıma ve durdurma sistemleri. İşletim sistemi güvenliği. Güvenli yazılım geliştirme. Web uygulamalarının güvenliği, Sızma testleri. Zararlı yazılımların incelenmesi. | Basic concepts. Cyber war. Introduction to encryption. Network security; firewalls. Intrusion detection and stop systems. Operating system security. Secure software development. Security of web applications. Penetration tests. Analysis of malware applications. |
EFU417 | AKRAN REHBERLİĞİ PEER GUIDANCE | G | 2 | 0 | 2.0 | 3.0 | 2 | | |
EFU493 | BİLGİSAYAR OYUNU İLE EĞİTİM EDUCATION WITH COMPUTER GAMES | G | 2 | 0 | 2.0 | 3.0 | 2 | | |
EFU494 | ÇOKLU ORTAM TASARİMİ VE ÜRETİMİ MULTIMEDIA DESIGN AND PRODUCTION | G | 2 | 0 | 2.0 | 3.0 | 2 | | |
GRA202 | MODERNLEŞME VE SANAT MODERNISATION AND THE ARTS | G | 3 | 0 | 3.0 | 3.0 | 3 | | |
GRA203 | HERKES İÇİN TASARIM DESIGN FOR EVERYBODY | G | 3 | 0 | 3.0 | 3.0 | 3 | Tasarım için gerekli teorik (renk, tasarım ilkeleri,) ve çözüm (bilgisayar programları ile üretim, fotograf, deneysel tasarım, vb.) yöntemlerinden oluşur. | It consists of the theoretical (color, design principles, gestalt theory) and solution methods (photogroaphy, collage, experimental design, etc.) required for design. |
GZC201 | FOTOĞRAFA GİRİŞ INTRODUCTION TO PHOTOGRAPHY | G | 3 | 0 | 3.0 | 3.0 | 3 | Göz, ışık, optik ve kamera ilişkilerini algılar. Kameranın profesyonel çalışma fonksiyonlarını ve kamera ile görsel estetik bilgilerini bütünleştirir. Media üzerinde etkili kullanılabilir. | Relationship between eye, optics and light; functions of camera. |
ISL330 | KARİYER PLANLAMA KARİYER PLANLAMA | G | 2 | 0 | 2.0 | 3.0 | 2 | | |
MTF405 | AVRUPA SARAY BAHÇELERİ EUROPEAN PALACE GARDENZ | G | 2 | 0 | 2.0 | 3.0 | 2 | | |
SOS449 | SOSYOLOJİ SOCIOLOGY | G | 2 | 0 | 2.0 | 3.0 | 2 | | |
SOS457 | BARIŞ ÇALIŞMALARINDA ÇAĞDAŞ YAKLAŞIMLAR CONTEMPOARY APPROACHES IN PEACE STUDIES | G | 2 | 0 | 2.0 | 3.0 | 2 | | |
THP203 | DİJİTAL HABERCİLİK DIGITAL COMMUNICATION | G | 3 | 0 | 3.0 | 3.0 | 3 | Bu derste öğrencilere yeni medya kavramının ne olduğu, web gazeteciliği, sosyal medya gazeteciliği, veri gazeteciliği ve yurttaş gazeteciliği kavramlarının medyada kendini nasıl ifade ettiği bilgisi verilecektir. | The news which is made from Facebook, Twitter, Instagram and mobile phones will be taugh |